• 0933-1853918
  • 0263-2717337

تورتیکولی چیست و چگونه درمان می شود؟

تورتیکولی در نوزادان چگونه است؟

نوزادان ممکن است با اختلالی به نام تورتیکولی عضلانی مادرزادی متولد شوند. بیشتر آنها هیچ دردی از آن احساس نمی کنند. و مشکل معمولا با تغییر وضعیت ساده یا تمرینات کششی بهتر می شود.

پزشکان مطمئن نیستند که چرا برخی از نوزادان با تورتیکولی متولد می شوند ولی ممکن است به دلیل گرفتگی در داخل رحم یا در یک موقعیت غیرعادی (مانند قرار گرفتن در وضعیت بریچ، جایی که باسن کودک رو به کانال زایمان است) اتفاق بیفتد.

این چیزها می توانند بر عضله استرنوکلیدوماستوئید (SCM) نوزاد فشار بیاورند. این عضله بزرگ طناب مانند در دو طرف گردن از پشت گوش تا استخوان ترقوه کشیده می شود. فشار اضافی روی یک طرف SCM می تواند باعث سفت شدن آن شود که چرخاندن گردن را برای نوزاد سخت می کند.

علایم تورتیکولی

نوزادان مبتلا به تورتیکولی مانند اکثر نوزادان دیگر عمل می کنند، مگر در هنگام فعالیت هایی که شامل چرخاندن سرشان می شود. هنگامی که آنها در حدود 2 تا 4 هفته هستند، یک نوزاد مبتلا به تورتیکولی ممکن است:

سر را در یک جهت کج کنند(در نوزادان تازه متولد شده به سختی می توان متوجه این موضوع شد)

سر خود را به طور کامل برنگردانند تا والد را دنبال کنند

در صورت تغذیه با شیر مادر، در شیر خوردن از یک طرف مشکل داشته باشند (یا فقط یک سینه را ترجیح دهند)

به سختی می توانند سر خود را حرکت دهند.

برخی از نوزادان مبتلا به تورتیکولی به دلیل دراز کشیدن در یک جهت در بیشتر مواقع یک نقطه صاف روی سر (پلاژیوسفالی موضعی) ایجاد می کنند. در برخی، گردن، فک و صورت نیز ممکن است ناهموار باشد. برخی از نوزادان دچار یک توده یا برآمدگی کوچک در گردن می شوند، مانند یک “گره” در یک عضله منقبض. این موارد با بهتر شدن تورتیکولی از بین می روند.

آیا درمانی وجود دارد؟

اگر کودک شما تورتیکولی دارد، پزشک ممکن است تمرینات کششی گردن را به شما آموزش دهد تا در خانه تمرین کنید. این تمرینات به شل شدن SCM سفت و تقویت SCM در طرف و صاف کردن گردن کودک کمک می کند.

گاهی اوقات، پزشکان پیشنهاد می کنند که نوزاد را برای درمان بیشتر به فیزیوتراپی و کاردرمانی ببرند.کلینیک کاردرمانی طنین با به روز ترین تکنیک های درمانی در این زمینه می تواند به کودک شما کمک کند.

پس از شروع درمان، پزشک ممکن است هر 2 تا 4 هفته یکبار کودک شما را بررسی کند تا ببیند آیا تورتیکولی در حال بهبود است یا خیر.

کمک به کودک در خانه:

کودک خود را تشویق کنید تا سر را در هر دو جهت بچرخاند. این به شل شدن عضلات گردن و سفت شدن عضلات شل کمک می کند. نوزادان نمی توانند با چرخاندن فعالانه سر به خود آسیب برسانند.

هنگامی که کودک شما می خواهد غذا بخورد، شیشه شیر یا سینه را به گونه ای قرار دهید که کودک مجبور شود سر خود را به سمت غیر درگیر خم کند.

هنگام خواباندن نوزاد، او را طوری قرار دهید که رو به دیوار باشد. از آنجایی که نوزادان ترجیح می‌دهند به اتاق نگاه کنند، کودک شما فعالانه از دیوار دور می‌شود و این باعث کشیدگی عضلات سفت شده گردن می‌شود. به خاطر داشته باشید  همیشه نوزادان را به پشت بخوابانید تا از SIDS جلوگیری شود و همچنین باعث تقویت عضلات شکم و گردن شود.

در طول بازی، توجه کودک خود را با اسباب بازی ها و صداها جلب کنید تا گردن او را در هر دو جهت بچرخانید.

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی