• 0933-1853918
  • 0263-2717337

از سندروم داون چه می دانید؟

تعریف سندروم داون

سندروم داون يک بيماری ژنتيكی است كه به علت وجود يک كرومزوم اضافه در ٢١ امين كروموزوم انسان ايجاد مي شود. ( در اصطلاح به آن تريزمی ٢١ مي گويند) اين كرومزوم اضافه منجر به مشكلات فيزيكی و شناختی در نوزاد مي شود. در واقع از شايع ترين بيماری های ژنتيكی در كودكان است که مي تواند بيماري های ديگری نظير مشكلات قلبی و گوارشی ایجاد کند.

 

چه عواملی باعث ایجاد سندروم داون می شود؟

سن بالای والد: از مهم ترين دلايل ایجاد سندروم داون سن بالای ٣٥ مادر هنگام بارداری است. علت اين موضوع اين است كه ريسكک ابتلای تخمک هاي مسن به سندروم داون بسيار بيشتر از تخمک هاي جوان است.

وراثت: ممكن است والدين كودک ژن سندروم داون را از اجداد خود به ارث برده باشند و آن را به جنين منتقل كنند.

داشتن يك كودک مبتلا به سندروم داون: اگر والدين یک كودك مبتلا دارند حتما بايد قبل از اقدام به بارداری براي كودک دوم تست های ژنتيك را انجام دهند.

علایم سندروم داون

یک سری از علایم در ظاهر کودک نمو پیدا می کند. مانند:

1)صورت صاف

2)سر كوچك

3)گردن كوتاه

4)زبان بزرگ به طوری كه از دهان بيرون بزند

5)پلك هاي چشم مايل به سمت بالا

6)دست های پهن و كوتاه با يك چين در كف دست

7)تون عضلاني پايين

مشكلات هوشی : باعث ایجاد مشكلات شناختی، تأخير گفتار و حافظه ضعيف می شود

بيماري های قلبی: نيمی از كودكان مبتلا به سندروم داون با نوعی نقص مادرزادی قلبی متولد می شوند. این مشکلات قلبی می تواند تهدید کننده زندگی باشد و ممکن است در اوایل دوران نوزادی نیاز به جراحی داشته باشد.

نقص دستگاه گوارشی: ناهنجاری های گوارشی در برخی از کودکان مبتلا به سندرم داون رخ می دهد و ممکن است شامل ناهنجاری های روده، مری، نای و مقعد باشد. خطر ابتلا به مشکلات گوارشی، مانند انسداد دستگاه گوارش، سوزش سر دل (ریفلاکس معده به مری) یا بیماری سلیاک ممکن است افزایش یابد. اختلالات ایمنی افراد مبتلا به سندرم داون به دلیل ناهنجاری‌های سیستم ایمنی خود، در معرض افزایش خطر ابتلا به اختلالات خود ایمنی، برخی از انواع سرطان و بیماری‌های عفونی مانند ذات‌الریه هستند.

چاقی: افراد مبتلا به سندرم داون در مقایسه با جمعیت عمومی، تمایل بیشتری به چاق شدن دارند.

مشکلات ستون فقرات: برخی از افراد مبتلا به سندرم داون ممکن است دارای انحراف دو مهره بالایی در گردن باشند (بی ثباتی آتلانتواکسیال). این وضعیت آنها را در معرض آسیب جدی به نخاع ناشی از کشیدگی بیش از حد گردن قرار می دهد.

 

کاردرمانی در سندروم داون

توانبخشی يكی از مهم ترين اركان اين بيماری است. به كمك كاردرمانی كودك مي تواند مراحل رشدی خود را سريع تر پيش ببرد. افزايش تون عضلانی،مداخلات حسی، بهبود فعاليت هاي تعادلی و حركتی، افزايش مهارت هاي شناختی  و … از خدمات كاردرمانی است. در كلينيك توانبخشی طنين مي توانيد با خيال راحت روند درمان كودك دلبندتان را آغاز كنید.

منبع:

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/down-syndrome/symptoms-causes/syc-20355977

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی