• 0933-1853918
  • 0263-2717337

کاردرمانی بدون گریه

کاردرمانی بدون گریه از شعار تا عمل

کاردرمانی در حیطه ی کودکان همیشه چالش جلب اعتماد و سرگرم کردن کودک را به همراه دارد . در توانبخشی جسمی و چه در توانبخشی در حیطه ذهنی و شناختی گریه باعث کاهش میزان یادگیری کودک و ترس از محیط درمان می شود.همچنین والدین را دچار استرس می  کند شاید از ادامه درمان منصرف کند.
 
در توانبخشی جسمی کودکان به خصوص کودکان سی پی در مراحل اولیه توانبخشی درمانگر به یادگیری حرکتی می پردازد. یادگیری حرکتی با ایجاد نیاز حرکت در کودک صورت میگیرد. این مداخله بهترین نتیجه را در محیط مفرح و با تعامل با کودک میشود به دست آورد قطعا گریه کودک میزان استفاده از آن مهارت به دست آورده را کاهش میدهد اگر با گریه و خشونت به کودک مهارتی یاد بدهیم کودک از این مهارت خاطره خوبی به همراه ندارد و ممکن است در روابط اجتماعی به اندازه ی نیازش از این مهارت استفاده نکند در توانبخشی ذهنی حسی و شناختی کودکان به خصوص کودکان اوتیسم سطح 2 و 3 به علت عدم توانایی ارتباط کلامی و مشکلات زیاد حسی چالش گریه های مکرر کودک وجود دارد که درمانگر با تهسیل محیط توجه مشکلات حسی تنظیم نور صدا دمای اتاق شرایط مطلوبی را برای کودک فراهم می کند.

گریه های اجتناب ناپذیر

گریه در بعضی از از مداخلات اجتناب ناپذیر است . به خصوص در مشکلات رفتاری کودکان که کودک با گریه میخواهد به خواستههای غیر معقول خود برسد . که درمانگر با مدیریت جلسه و با کمک از روش های تاثیر گذار به حذف این رفتار منفی میپردازد . در کاردرمانی جسمی کشش های پسیو م یتواند با درد همرا باشد که موجب گریه کودک شود در منابع و تحقیقات جدید تاثیر گذاری این کششهای پسیو را بسیار کم ارزیابی کردند که بهتر است درمانگر کشش ها را در دامنه قابل تحمل کودک انجام دهد و با اسپیلنتیگ منظم به کنترل دامنه حرکتی بپردازند.
 

رفتاردرمانی در مواجهه با گریه کودک مهم است

برخورد اولیه می تواند زمینه اعتماد کودک با درمانگر را بسازد. بهتر است جلسات اول والدین حضور داشته باشند تا کودک احساس نا امنی نکند. در برخورد اول درمانگر از بغل کردن کودک و جدا کردن کودک از والدین خود داری کند. ابتدا کودک در آغوش مادر با اسباب بازی بازی کند سپس درمانگر خود را وارد بازی کودک کند. درمانگر می تواند روند اشنایی کودک با محیط کلینیک را تا چند جلسه ادامه دهد. اعتماد کودک به درمانگر موجب تنوع  تمرین ها و سریعت بیشتر و تاثیرگزاری مداخله می شود. در هنگام گریه درمانگر تلاش کند با صدا سازی و اسباب بازی کودک را ارام .کند شاید سکوت راهی برای آرام کردن کودک باشد کودک را بر روی زمین بگذارید و چند ثانیه او را به حال خود رها خود رها کنیم تا کودک آرام بگیرد بعد با بازی سراغ کودک برویم . درمانگر وظیفه دارد خانواده را از فواید کاردرمانی بدون گریه و خشونت اگاه کند و بازی را جزئی از روند مداخله توانبخشی معرفی کند بازی کردن با کودک وقت تلف کردن نیست بلکه جز جداناشدنی از روند درمان است و کاردرمانی با گریه و خشونت بسیار اثر کمتری دارد . والدین گوش به زنگ باشند والدین باید محیط درمان درمانگر را بررسی کنند . والدین بابداند حضور در جلسه توانبخشی حق آن هاست . از درمانگر خود بخواهید هر مرحله از مداخله خود را برایشان توضیح بدهد اعتراض کنید
 
به گریه کودک خود معترض باشید . چه زمانی ؟ هنگامی درمانگر به گریه کودک بی توجه است زمانی درمانگر دلیلی قانع کننده برای کودک نداشته باشد درمانگر حق ندارد به کودک توهین و یا تهدید کند درمانگر به هیچ عنوان حق ندارد به فرزند دلبند شما آسیب بزند خشونت در کلام و در رفتار باعث ترس کودک از محیط درمان مبیشود و شما حتی بعد از عوض کردن درمانگر باز مشاهده میکنید کودک اظطراب بسیار زیادی در اتاق درمان دارد . کادرمانی بدون گریه به نگرش درمانگر در قبال درمان کودک شماست کودک ممکن است در طول روند توانبخشی گریه کند ولی رفتار درمانگر بعد از گریه کودک تعیین کننده است
 
 

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی