• 0933-1853918
  • 0263-2717337

میکروسفالی،یک بیماری جنینی

میکروسفالی چیست؟

میکروسفالی یک اختلال عصبی رشدی نادر است که با کوچکی غیرطبیعی دور سر پس سری (OFC) در نوزادان در مقایسه با سایر کودکان هم سن و جنس مشخص می‌شود. اصطلاح “Microcephaly” از کلمات یونانی “micros” به معنای کوچک و “kephalē” به معنای سر گرفته شده است.

ممکن است در بدو تولد وجود داشته باشد یا در چند سال اول زندگی ایجاد شود. این اغلب به این دلیل رخ می دهد که مغز کودک در دوران بارداری به درستی رشد نکرده است یا پس از تولد رشد نمی کند، که منجر به کوچکتر شدن اندازه سر می شود.

کودکان مبتلا به میکروسفالی ممکن است دارای تاخیر در عملکرد حرکتی و گفتار، تحریف صورت، کوتولگی یا قد پایین، بیش فعالی، تشنج، مشکلات هماهنگی و تعادل،  و سایر ناهنجاری های مغزی یا عصبی، بسته به شدت بیماری مرتبط باشند. .

علت اصلی آن اختلال در مسیرهای ژنتیکی است که در اوایل بارداری در مغز ایجاد می شود. همچنین اگر مادر به شدت در معرض مواد مخدر یا الکل قرار گرفته باشد، آلوده به سیتومگالوویروس، سرخجه یا ویروس واریسلا، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی خاص، یا ابتلا به فنیل کتونوری درمان نشده (PKU) ممکن است ایجاد شود. 

نوزادان مبتلا به میکروسفالی بسته به شدت میکروسفالی می توانند طیف وسیعی از مشکلات دیگر را نیز داشته باشند. میکروسفالی با مشکلات زیر مرتبط است:

تشنج

تأخیر رشد، مانند مشکلات در گفتار یا سایر نقاط عطف رشد (مانند نشستن، ایستادن و راه رفتن)

ناتوانی ذهنی (کاهش توانایی یادگیری و عملکرد در زندگی روزمره)

مشکلات حرکتی و تعادلی

مشکلات تغذیه، مانند مشکل در بلع

از دست دادن شنوایی

مشکلات بینایی

این مشکلات می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند و اغلب مادام العمر هستند. از آنجایی که مغز نوزاد کوچک و توسعه نیافته است، نوزادان مبتلا به میکروسفالی شدید نسبت به نوزادانی که میکروسفالی خفیف‌تر دارند، می‌توانند بیشتر از این مشکلات یا مشکلات بیشتری با آنها داشته باشند. میکروسفالی شدید نیز می تواند تهدید کننده زندگی باشد. از آنجایی که پیش‌بینی مشکلات میکروسفالی در هنگام تولد دشوار است، نوزادان مبتلا به میکروسفالی اغلب نیاز به پیگیری دقیق از طریق معاینات منظم با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی برای نظارت بر رشد و تکامل خود دارند.

 

علت و ریسک فاکتورها

علل میکروسفالی در اکثر نوزادان ناشناخته است. برخی از نوزادان به دلیل تغییر در ژن هایشان، میکروسفالی دارند. سایر علل میکروسفالی، از جمله میکروسفالی شدید، می تواند شامل قرار گرفتن در معرض زیر در دوران بارداری باشد:

برخی عفونت ها در دوران بارداری مانند سرخجه، توکسوپلاسموز یا سیتومگالوویروس

سوء تغذیه شدید، به معنای کمبود مواد مغذی یا عدم دریافت غذای کافی

قرار گرفتن در معرض مواد مضر مانند الکل، برخی داروها یا مواد شیمیایی سمی

قطع خون رسانی به مغز نوزاد در طول رشد

برخی از نوزادان مبتلا به میکروسفالی در میان مادرانی که در دوران بارداری به ویروس زیکا آلوده شده اند، گزارش شده است. دانشمندان CDC اعلام کردند که شواهد کافی برای نتیجه گیری اینکه عفونت ویروس زیکا در دوران بارداری علت میکروسفالی و سایر نقایص شدید مغز جنین است جمع آوری شده است.

CDC به مطالعه نقایص مادرزادی مانند میکروسفالی و نحوه پیشگیری از آنها ادامه می دهد. اگر باردار هستید یا به باردار شدن فکر می کنید، با پزشک خود در مورد راه هایی برای افزایش شانس داشتن فرزند سالم صحبت کنید

روش تشخیص

برای تشخیص میکروسفالی پس از تولد، یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در طول معاینه فیزیکی، فاصله دور سر نوزاد تازه متولد شده را اندازه گیری می کند. سپس ارائه دهنده این اندازه گیری را با استانداردهای جمعیت بر اساس جنسیت و سن مقایسه می کند. میکروسفالی به عنوان اندازه گیری دور سر کوچکتر از مقدار معینی برای نوزادان هم سن و جنس تعریف می شود. این مقدار اندازه گیری برای میکروسفالی معمولاً بیش از 2 انحراف استاندارد (SDs) کمتر از میانگین است. مقدار اندازه گیری نیز ممکن است کمتر از صدک 3 تعیین شود. این بدان معنی است که سر نوزاد در مقایسه با نوزادان هم سن و جنس بسیار کوچک است.

نمودارهای رشد دور سر بر اساس سن حاملگی در بدو تولد (به عبارت دیگر، فاصله بارداری در زمان زایمان) نیز از INTERGROWTH 21 در دسترس است. CDC توصیه می کند که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از نمودارهای رشد WHO برای نظارت بر رشد نوزادان و کودکان 0 تا 2 ساله در ایالات متحده استفاده کنند.

میکروسفالی را می توان با اندازه گیری دور سر (HC) پس از تولد تعیین کرد. اگرچه اندازه‌گیری دور سر ممکن است تحت تأثیر قالب‌گیری و سایر عوامل مرتبط با زایمان باشد، اما اندازه‌گیری‌ها باید در روز اول تولد انجام شود، زیرا نمودارهای مرجع دور سر تولد که معمولاً استفاده می‌شود بر اساس سن و جنسیت بر اساس اندازه‌گیری‌های قبل از 24 ساعت سن است. . مهمترین عامل این است که دور سر به دقت اندازه گیری و ثبت شود. اگر اندازه گیری در 24 ساعت اول زندگی انجام نشد، دور سر باید در اسرع وقت پس از تولد اندازه گیری شود. اگر ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی به میکروسفالی کودک مشکوک شود، می‌تواند یک یا چند آزمایش برای کمک به تایید تشخیص درخواست کند. برای مثال، آزمایش‌های ویژه‌ای مانند تصویربرداری رزونانس مغناطیسی می‌تواند اطلاعات حیاتی در مورد ساختار مغز کودک ارائه دهد که می‌تواند به تشخیص اینکه آیا نوزاد تازه متولد شده در دوران بارداری عفونت داشته است یا خیر. آنها همچنین می توانند به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی کمک کنند تا مشکلات دیگری را که ممکن است وجود داشته باشد جستجو کند

درمان

درمان توانبخشی می تواند به عنوان یک اقدام حمایتی برای درمان میکروسفالی استفاده شود. این شامل تمرینات و مداخلات تخصصی برای بهبود توانایی های حرکتی و رشدی کودکان مبتلا به این بیماری است. هدف اصلی درمان  بهبود توانایی های بدنی و ارتقای استقلال در فعالیت های روزانه از جمله نشستن، ایستادن، راه رفتن و بازی است. با درمان توانبخشی افراد مبتلا به میکروسفالی می توانند پیشرفت قابل توجهی در دستیابی به پتانسیل کامل خود داشته باشند.

برخی از تمرینات  عبارتند از :

تمرینات تقویتی: از تمرینات تقویتی می توان برای درمان عضلات ضعیف استفاده کرد و عملکرد کودک را بهبود بخشید زیرا عضله قوی تر می شود و توانایی عملکرد بهتر را دارد.
تمرینات حس عمقی: اگر برای آگاهی از بدن آنها انجام شود.
تمرینات تعادل و هماهنگی: به کاهش خطر سقوط کمک می کند و به بهبود حرکات مانند راه رفتن کمک می کند.

میکروسفالی یک بیماری مادام العمر است و درمان خاصی برای آن وجود ندارد. درمان حمایتی است. درمان‌های حمایتی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی اغلب برای کمک به کودکان مبتلا به میکروسفالی استفاده می‌شوند تا به پتانسیل کامل خود دست یابند. درمان میکروسفالی به وضعیت کودک بستگی دارد و ممکن است شامل داروهایی برای کنترل تشنج یا سایر علائم و جراحی برای اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری در مغز باشد.

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی