• 0933-1853918
  • 0263-2717337

فلج ارب چیست

مقدمه

فلج ارب، یا فلج ارب-دوشن، فلج بازو است که در اثر آسیب به گروه بالایی اعصاب اصلی تامین کننده آن، به ویژه تنه فوقانی C5-C6 شبکه بازویی ایجاد می شود. این یکی از شایع‌ترین آسیب‌های عصبی هنگام زایمان است و این آسیب‌ها اغلب، اگرچه نه منحصراً، از کشش روی گردن در هنگام زایمان سخت ناشی می‌شوند. با توجه به شدت آسیب، می‌تواند در طی مدتی خود به خود برطرف شود یا ممکن است نیاز به درمان توانبخشی و جراحی داشته باشد.

اغلب تصور می شود که علت آن تکنیک مامایی در حین زایمان است، اما دو عامل خطر اصلی شامل دیستوشی شانه و اندازه بزرگ جنین است. اکثر موارد با گذشت زمان برطرف می شوند، اما تعداد کمی از نوزادان ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. ناتوانی دائمی نادر است

علت ایجاد فلج ارب

فلج ارب به آسیب اعصاب ستون فقرات گردنی C5 و C6 مربوط می شود. اعصاب C5-C6 بخشی از شبکه بازویی را تشکیل می دهند که از رام شکمی اعصاب نخاعی گردنی C5-C8 و عصب سینه ای T1 تشکیل شده است. این اعصاب از ستون فقرات شبکه شده و از کانال سرویکواکسیلاری در گردن و دنده ها عبور کرده و به زیر بغل خارج می شوند. معمولاً شبکه بازویی در اثر کشش گردن در هنگام زایمان آسیب می بیند. مهم ترین عوامل خطر ماکروزومی و دیستوشی شانه است. معمولاً در نوزادان ماکروزومی که باید از کانال زایمان بیرون کشیده شوند، رخ می دهد. این مانور باعث کشیدگی شبکه بازویی می شود که ممکن است به آن آسیب برساند. با این حال، آسیب شبکه بازویی نیز می تواند مستقل از دیستوشی شانه و نوزادان با وزن متوسط ​​باشد.سایر عوامل خطر که منجر به آسیب شبکه بازویی می شوند عبارتند از: زایمان بریچ، مرحله دوم زایمان بسیار کوتاه، چاقی مادر، دیابت مادر، یا زایمان با خلاء و فورسپس. فلج ارب ممکن است پس از سزارین نیز رخ دهد

علایم فیزیکی

فلج ارب اغلب با سابقه آسیب هنگام تولد ظاهر می شود. علائم فلج ارب شامل از دست دادن حس در بازو و فلج و آتروفی عضلات دلتوئید، دوسر بازو و براکیالیس است. آسیب عضلانی منجر به علامت کلاسیک فلج ارب به نام “دست  پیشخدمت” می شود. نوزاد با بازوی آویزان  از شانه همراه با اداکشن در شانه، چرخش داخلی بازو، پرون شدن ساعد و جهت بیرونی کف دست، ظاهری به شکل “حالت پیشخدمت” می دهد. بازو را نمی توان از پهلو بلند کرد و تمام قدرت خم شدن آرنج به دلیل فلج شدن عضله دوسر بازو از بین می رود. رفلکس مورو در سمت آسیب دیده وجود ندارد. در همین حال، رفلکس گرفتن وجود دارد که آن را از فلج عصب بازویی دیگر، فلج کلومپک (C7، C8 و T1) متمایز می کند. نوزاد ممکن است در قسمت بیرونی بازو دچار اختلال در حس و/یا فلج عصب فرنیک (C3، C4 و C5a) شود که منجر به فلج همی دیافراگم می شود.

در برخی موارد، ممکن است از دست دادن حس در قسمت جانبی بالای بازو وجود داشته باشد. هنگامی که C3 و C4 آسیب می بینند، ممکن است فلج دیافراگم نیز مشاهده شود. سندرم هورنر ممکن است زمانی رخ دهد که گانگلیون ستاره ای آسیب دیده باشد.

 

 

ارزیابی و تشخیص

فلج ارب یک اختلال تشخیص بالینی است، اما برخی مداخلات می توانند آن را تایید کنند. ام آر آی شبکه بازویی و طناب گردنی احتمالا بهترین روش تصویربرداری در صورت نیاز است. MRI همچنین می‌تواند هرگونه سرطان یا توموری را که ممکن است شبکه بازویی را تحت تأثیر قرار دهد، رد کند. اشعه ایکس از شانه نوزاد هرگونه شکستگی استخوان یا مشکل در مفاصل شانه یا آرنج را حذف می کند. نتایج الکترومیوگرافی (EMG) می‌تواند فعالیت الکتریکی عضله را تخمین بزند و ثبت کند، در حالی که فیبریلاسیون وجود ندارد که احتمالاً نشان دهنده نوروپراکسی است. مطالعات هدایت عصبی (NCS) می تواند زمان مورد نیاز برای حرکت محرک الکتریکی در یک عصب خاص را اندازه گیری کند. سی تی میلوگرافی با تزریق ماده حاجب برای نشان دادن جزئیات نخاع و ریشه عصبی نوزاد عمل می کند.

درمان

مدیریت فلج ارب به شدت آن بستگی دارد، برخی از موارد نیاز به مداخله جراحی دارند، در حالی که برخی دیگر را می توان تنها با فیزیوتراپی مدیریت کرد. درمان توصیه شده شامل بیحرکتی زودهنگام و به دنبال آن تمرینات غیرفعال و فعال دامنه حرکتی است. روش های درمانی مختلف پیشنهاد شده برای فلج ارب عبارتند از:

آب درمانی

این نوعی فیزیوتراپی است که به دلیل محیط ضد جاذبه مورد استفاده قرار می گیرد. فشار وارده بر چارچوب اسکلتی عضلانی را به حداقل می رساند و به نوزاد اجازه می دهد با درد کمتری حرکت کند و در عین حال عضلات را تقویت کرده و اسپاسم را کاهش می دهد. عضلات فلج در موقعیت مخالف وضعیت نوک پیشخدمت با ابداکشن در شانه، چرخش بیرونی بازو و خوابیدن ساعد شل می‌شوند. علاوه بر این، آب درمانی به تشویق حرکات طبیعی در بازوی آسیب دیده کمک می کند.

فیزیوتراپی 

فیزیوتراپی یا به تنهایی یا همراه با آب درمانی انجام می شود. پاسخ به درمان از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است و برخی زودتر از سایرین بهبود می یابند. برای موارد شدید می‌توان به فیزیوتراپی همراه با جراحی یا در صورت شرایط خفیف از طریق تقویت ناحیه و بهبود خود به خود به درمان فیزیکی نیاز داشت. اشکال مختلف تمرینات  ممکن است شامل تمرینات کششی ملایم، تحریک حسی، تمرینات دامنه حرکتی و تمرینات قدرتی باشد.

کار درمانی

کاردرمانی معمولاً پس از جراحی یا برای کسانی که آسیب طولانی‌مدت دیده‌اند مورد نیاز است تا به آن‌ها کمک کند تا با فعالیت‌های روزمره مانند غذا خوردن، بستن بند کفش، بازی، نقاشی و غیره مقابله کنند. کاردرمانی طنین در خدمات ارتوپدی مخصوص اندام فوقانی از کادر مجربی برخوردار است.

عمل جراحی

مداخله جراحی آخرین راه حل است و معمولاً به حالت تعلیق در می آید مگر اینکه با فیزیوتراپی بهبودی عملکردی حاصل نشود. مداخله جراحی شامل پیوند عصبی و رفع فشار عصبی است. پیوند عصبی بهترین شانس موفقیت را دارد.

درمان پزشکی

گاهی اوقات از تزریق سم بوتولینوم برای تسکین انقباضات استفاده می شود

آیا در بزرگسالان هم ممکن است ایجاد شود؟

تصادفات رانندگی، که اغلب مربوط به موتورسیکلت است، شایع ترین علت آسیب شبکه بازویی در نوجوانان و بزرگسالان است. سایر علل این صدمات عبارتند از جراحات ناشی از گلوله یا چاقو، حوادث صنعتی، حوادث مربوط به ورزش های تماسی مانند فوتبال، عوارض جراحی یا تومورها. این نوع آسیب ها بیشتر برای مردان اتفاق می افتد

توصیه ای برای والدین

انجام روزانه فعالیت هایی که فیزیوتراپیست و کاردرمانگر کودکان شما نشان می دهد شکل اصلی درمان است. از آنجایی که کودک یا کودک شما ممکن است به تنهایی در حرکت بازوی خود مشکل داشته باشد، حفظ دامنه حرکتی شانه، آرنج، مچ دست و انگشتان مهم است. مهم است که تمرینات نشان داده شده توسط درمانگر را تا حد امکان در طول روز انجام دهید. تمرینات آموزش داده شده باید در برنامه روزانه و دوره های بازی شما گنجانده شود

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی