انگشت ماشه ای و درمان آن

انگشت ماشه ای چیست؟

انگشت ماشه ای یا trigger finger وضعیتی است که یک یا چند تاندون دست را تحت تاثیر قرار می دهد و خم کردن انگشت یا شست آسیب دیده را دشوار می کند.

اگر تاندون یا تونلی که تاندون از آن عبور می‌کند (به نام غلاف تاندون) متورم و ملتهب شود، تاندون تحریک می‌شود و می‌تواند در غلاف تاندون «گیر» کند. این می تواند حرکت انگشت یا شست آسیب دیده را دشوار کند و می تواند منجر به احساس کلیک شود.

انگشت ماشه ای  می تواند شست و هر انگشتی را تحت تاثیر قرار دهد. یک یا چند انگشت ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و مشکل در هر دو دست ایجاد شود.

علایم انگشت ماشه ای

علائم انگشت ماشه ای ممکن است از خفیف به شدید پیشرفت کند و عبارتند از:

سفتی انگشت، به خصوص در صبح.

احساس ترکیدن یا کلیک هنگام حرکت انگشت.

حساسیت یا برآمدگی در کف دست در پایه انگشت آسیب دیده.

گرفتن یا قفل شدن انگشت در حالت خمیده، که ناگهان مستقیماً بیرون می‌آید.

انگشت در حالت خمیده قفل شده است.

انگشت ماشه ای معمولاً در صبح بدتر است.همچنین ممکن است یک توده در کف دستتان ایجاد شود و انگشتتان در حالت خمیده گیر کند و سپس ناگهان صاف شود. در نهایت، ممکن است به طور کامل خم یا صاف نشود.

اگر فکر می کنید ممکن است انگشت ماشه ای داشته باشید به پزشک عمومی خود مراجعه کنید. آنها دست شما را معاینه می کنند و در مورد درمان های مناسب به شما توصیه می کنند

علت ایجاد trigger finger

تاندون ها طناب های محکمی هستند که ماهیچه ها را به استخوان متصل می کنند. هر تاندون توسط یک غلاف محافظ احاطه شده است. انگشت ماشه ای زمانی اتفاق می افتد که غلاف تاندون انگشت آسیب دیده تحریک شده و متورم شود. این باعث می شود که تاندون از طریق غلاف سخت تر سر بخورد.

در اکثر افراد، هیچ توضیحی برای اینکه چرا این تحریک و تورم شروع می شود وجود ندارد.

تحریک مداوم به سمت عقب و جلو می تواند باعث ایجاد توده کوچکی از بافت روی تاندون شود. این توده ندول نامیده می شود. ندول می تواند حتی لغزش صاف تاندون را سخت تر کند.

چند عامل وجود دارد که ریسک ابتلا به انگشت ماشه ای را بیشتر می کند:

گرفتن مکرر: مشاغل و سرگرمی هایی که شامل استفاده مکرر از دست و گرفتن طولانی مدت می شود ممکن است خطر ابتلا به انگشت ماشه ای را افزایش دهد.

مشکلات سلامتی: افرادی که دیابت یا آرتریت روماتوئید دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای هستند.

جنسیت : انگشت ماشه ای در زنان بیشتر دیده می شود

درمان انگشت ماشه ای بسته به شدت و مدت آن متفاوت است.

داروها

مصرف یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن (Advil، Motrin IB، دیگران) یا ناپروکسن سدیم (Aleve) را در نظر بگیرید. برخی از انواع این داروها را می توان توسط کرم ها یا چسب ها از طریق پوست درست در جایی که مشکل اتفاق می افتد، وارد کرد.

درمان های غیر تهاجمی محافظه کارانه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

استراحت: از فعالیت هایی که نیاز به  گرفتن مکرر یا استفاده طولانی مدت از ماشین های دستی لرزان دارند تا زمانی که علائم شما بهبود نیابد خودداری کنید. اگر نمی توانید به طور کلی از این فعالیت ها اجتناب کنید، دستکش های بالشتک ممکن است محافظتی را ارائه دهند.

آتل: استفاده از آتل می تواند به استراحت تاندون کمک کند.

مداخلات کاردرمانی و فیزیوتراپی: ورزش های ملایم می توانند به حفظ تحرک انگشت شما کمک کنند.همچنین درمان های توانبخشی روند بهبودی را تسریع می کند.

جراحی و روش های دیگر

اگر علائم شما شدید است یا اگر درمان های محافظه کارانه کمکی نکرده است، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است پیشنهاد دهد:

تزریق استروئید :تزریق یک استروئید در نزدیکی یا داخل غلاف تاندون ممکن است التهاب را کاهش دهد و به تاندون اجازه دهد تا دوباره آزادانه سر بخورد. تزریق  اغلب برای بیش از یک سال موثر است. برخی از افراد به بیش از یک تزریق نیاز دارند.

نیدل: پس از بی حس کردن کف دست، یکی از اعضای تیم مراقبت شما یک سوزن محکم را در بافت اطراف تاندون آسیب دیده وارد می کند. حرکت سوزن و انگشت به جدا شدن بافتی که مانع حرکت صاف تاندون می شود کمک می کند. استفاده از راهنمایی اولتراسوند در طول عمل می تواند نتایج را بهبود بخشد.

عمل جراحی: جراح با انجام یک برش کوچک در نزدیکی پایه انگشت آسیب‌دیده، می‌تواند بخش باریک غلاف تاندون را باز کند.