• 0933-1853918
  • 0263-2717337

اسکولیوز و روش های درمان آن

نگاه کلی به اسکولیوز

اسکولیوز یک انحنای جانبی ستون فقرات است. همه افراد دارای انحنای طبیعی در ستون فقرات هستند و وقتی از پشت به آن نگاه کنیم، ستون فقرات صاف به نظر می رسد. با این حال، کودکان و نوجوانان مبتلا به اسکولیوز دارای انحنای غیرطبیعی S یا C انحنا می توانند باشند. در بیشتر افراد علت اسکولیوز ناشناخته است.

برای اکثر کودکان و نوجوانان، علت اسکولیوز ایدیوپاتیک است. این بدان معناست که محققان و پزشکان علت آن را نمی دانند. با این حال، آنها فکر می کنند که ترکیبی از عوامل در ایجاد این بیماری نقش دارد.

پزشکان با معاینه کودک یا نوجوان شما و گرفتن عکس با اشعه ایکس اسکولیوز را تشخیص می دهند. این به پزشکان کمک می کند تا یک برنامه درمانی را تهیه کنند که بستگی به محل و شدت منحنی دارد. کودکان و نوجوانان با انحنای خفیف‌تر ممکن است فقط برای معاینات منظم به پزشک خود مراجعه کنند. برخی دیگر ممکن است به بریس یا جراحی نیاز داشته باشند.

 

چه کسانی در معرض اسکولیوز هستند؟

هر کسی ممکن است به اسکولیوز مبتلا شود. با این حال، اسکولیوز ایدیوپاتیک، که شایع ترین نوع است، معمولا در کودکان 11 ساله و بالاتر رخ می دهد. دختران بیشتر از پسران به این نوع اسکولیوز مبتلا می شوند. اگر والدین، برادر یا خواهرتان به آن مبتلا باشند، احتمال ابتلا به اسکولیوز بیشتر است.

درمان چگونه است؟

براساس شدت اسکولیوز و سن کودک چندین روش درمان وجود دارد:

تحت نظارت پزشک قرار گرفتن: اگر انحنا خفیف است و اسکلت کودک شما هنوز در حال رشد است، ممکن است پزشک نظارت بر ستون فقرات را توصیه کند. این ممکن است شامل ملاقات با پزشک هر چند ماه یکبار باشد.

بریس: اگر منحنی متوسط باشد و کودک یا نوجوان شما هنوز در حال رشد است، پزشک ممکن است استفاده از بریس را برای جلوگیری از بدتر شدن منحنی توصیه کند. هدف از پوشیدن بریس کاهش یا جلوگیری از افزایش انحنای ستون فقرات است. نوع بریس به شدت منحنی بستگی دارد. بریس برای کودک یا نوجوان شما نصب می شود و باید هر روز برای تمام ساعات توصیه شده توسط پزشک استفاده شود. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر کودک یا نوجوان شما هنوز در حال رشد باشد و طبق دستورالعمل استفاده شود، بریس‌ها به خوبی کار می‌کنند. هنگامی که رشد کودک یا نوجوان شما تمام شد، پزشک ممکن است تشخیص دهد که دیگر نیازی به بریس نیست.

عمل جراحی: اگر کودک یا نوجوان شما هنوز در حال رشد است و اسکولیوز به پیشرفت خود ادامه می دهد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. نوع جراحی بستگی به محل و شدت انحنا دارد. همه جراحی ها خطرات عوارض دارند. در مورد خطرات و مزایای جراحی با جراح صحبت کنید. انواع روش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

هم جوشی ستون فقرات: در این روش دو یا چند مهره از ستون فقرات را به یکدیگر متصل می کند. این می تواند به صاف کردن منحنی کمک کند. جراح ممکن است از میله ها و پیچ های فلزی برای کمک به صاف نگه داشتن ستون فقرات در زمان بهبودی ستون فقرات استفاده کند.

فیزیوتراپی و کاردرمانی: پزشک ممکن است فیزیوتراپی را برای کمک به تقویت عضلات توصیه کند.

اسکلیوز و فعالیت های روزمره زندگی

نکات زیر ممکن است به کودک یا نوجوان شما در هنگام زندگی با اسکولیوز کمک کند.

برنامه های ورزشی به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته اند، اما ممکن است از بدتر شدن اسکولیوز جلوگیری کنند. ورزش منظم به کودک یا نوجوان شما کمک می کند تا از نظر بدنی سالم بماند و عضلات را تقویت کند. ورزش های تحمل وزن مانند پیاده روی، دویدن یا فوتبال به قوی نگه داشتن استخوان ها کمک می کند. در مورد شرکت در ورزش و فعالیت با پزشک کودک خود صحبت کنید.

اگر کودک یا نوجوان شما از بریس استفاده کند، ممکن است احساس خجالت کند. با این حال، مهم است که بریس طبق دستورالعمل استفاده شود تا به بهبود علائم و احتمالاً جلوگیری از نیاز به جراحی کمک کند. اگر کودک یا نوجوان شما از بستن بریس خودداری می کند، در مورد سایر بریس ها یا گزینه های درمانی با پزشک صحبت کنید.

پیوستن به یک انجمن یا گروه پشتیبانی آنلاین اسکولیوز برای کودکان، نوجوانان یا والدین را در نظر بگیرید. برنامه ها و گروه های حمایتی می توانند به شما و کودک یا نوجوانتان کمک کنند تا با اسکولیوز و درمان آن کنار بیایید.

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی