• 0933-1853918
  • 0263-2717337

اختلال یادگیری ریاضی چیست؟کاردرمانی در اختلال ریاضی

بسیاری از دانش آموزان از پایه ابتدایی گرفته تا دبیرستان و دانشگاه با درس ریاضی و حساب و کتاب مشکل دارند.اگرچه که آنها در سایر دروس عملکرد موفقیت آمیزی دارند اما مشکلات ریاضی و ناکامی در آن همیشه به عنوان یک اشکال جدی تحصیلی همراه آنها خواهد بود. این مشکلات به گونه ای هستند که موجب می شوند دانش آموزان کم استعدادتر از آنچه هستند به نظر برسند و در محیط مدرسه احساس آرامش نکنند. این کودکان به دلیل ناکامی های زیاد در درس ریاضی هرگاه با چیزهایی روبرو می شوند که شباهت به حساب دارد، نومید و دل سرد می شوند.اما ریشه اصلی اختلال ریاضی چیست؟چرا بسیاری از دانش آموزان با وجود موفقیت در سایر دروس از ریاضی فراری هستند؟نشانه های دانش آموز مبتلا به اختلال ریاضی چیست و این اختلال چگونه درمان می شود؟ما در این مقاله به بررسی همه جانبه اختلال ریاضی،نشانه ها و درمان آن پرداخته ایم.

اختلال ریاضی چیست؟

اختلال ریاضی یا دیس کلکولیا (Dyscalculia)  یکی از شایع ترین اختلالات یادگیری است که به ناتوانی در انجام مهارت های مربوط به حساب با توجه به ظرفیت هوشی و سطح آموزشی که از کودک انتظار می رود اشاره دارد.دانش آموزان با اختلال ریاضی در یادگیری و یادآوری اعداد ، شمارش اعداد ، درک مفاهیم ریاضی ، تشخیص اعداد ، خواندن یا نوشتن اعداد ، به خاطر سپاری جدول‌ ضرب ، محاسبات ریاضی ، درک روابط فضایی ، روابط بین اعداد ، کوچکی و بزرگی اعداد و.. مشکل دارند . در شناسایی افراد درگیر با اختلال ریاضی باید به این نکته توجه داشت که این مشکل در تمامی افراد به یک صورت بروز نمی کند و هر یک ممکن است تظاهر متفاوتی داشته باشند اما به طور کلی در اختلال ریاضیات دانش آموزان در انجام مهارت های زیر با مشکل رو به رو می شوند:

مهارتهای زبان (مثل فهمیدن و نام بردن اصطلاحات ریاضی، فهمیدن و نام بردن اعمال و مفاهیم ریاضی و تبدیل آنها به نمادها)

مهارتهای ادراکی ( مثل شناخت و خواندن نمادهای عددی یا نشانه های حسابی و گروه بندی ارقام

مهارتهای ریاضی (مثل رعایت مراحل ریاضی، شمارش و یادگیری جدول ضرب)

مهارتهای مربوط به توجه (مثل کپی کردن درست ارقام، به خاطر سپردن ارقام انتقال داده شده و..)

دلایل بروز اختلال ریاضی چیست؟

اگرچه که دلایل بروز این اختلال به طور دقیق مشخص نیست اما تحقیقات انجام گرفته در این زمینه  از تاثیر دو عامل ژنتیک و محیط در اختلال ریاضی خبر می دهند همچنین برخی موارد مانند ضعف در مهارت های حافظه ای،اختلال در رشد شناختی و اختلال در مهارت های ادراک بینایی مانند ضعف در جهت گیری فضایی و.. در بروز نشانه های  این اختلال تاثیرگذار اند

شیوع اختلال ریاضی

حدود ۵ تا ۶% از جمعیت عمومی به اختلال ریاضی مبتلا هستند و این آمار در کشور ها و مناطق مختلف یکسان نیست به طوریکه یکی از مطالعات انجام گرفته بر روی دانش آموزان ابتدایی در ایالات متحده میزان شیوع اختلال ریاضی را حدود۷% از دانش آموزان دبستانی اعلام کرده است.شیوع اختلال یادگیری در دختران بیش تر از پسران است.

دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی چه نشانه هایی دارند؟

در اختلال ریاضی کودک در انجام محاسبات مشکل دارد همچنین درک درستی از اعداد ، مفاهیم ریاضی ، خواندن یا نوشتن اعداد ، روابط بین آن ها و بزرگی و کوچکی آن ها ندارد .در ادامه به رایج ترین مشکلات و نشانه های کودک مبتلا به اختلال ریاضی پرداخته ایم:

عدم تشخیص عدد کوچک تر و بزرگتر

عدم تشخیص تفاوت اعداد

عدم درک عملیات ریاضی( ضعف در درک عملیات ضرب تقسیم و.. )

عدم درک مفاهیم پایه ریاضی( تفاوت،تشابه، طبقه بندی و..)

اشکال در حل مسائل ریاضی

عدم درک توالی و زمان(خواندن ساعت و دقیقه و تبدیل واحد ها به یکدیگر)

نامنظم نویسی تکالیف ریاضی( اعداد و علامت ها را پس و پیش می گذارد و نمی تواند الگوی خاص را رعایت کند)

بی دقتی در انجام محاسبات ریاضی

ناتوانی در شمارش پول

درمان های رایج در اختلال ریاضی

برای اختلال ریاضی نیز مانند سایر انواع اختلال یادگیری درمان واحد و مشخصی وجود ندارد. دارو درمانی،روش های درمانی نوروساینس مانند نوروفیدبک و کاردرمانی از موفقیت آمیز ترین درمان ها در این زمینه هستند

کاردرمانی در اختلال ریاضی

کاردرمانی یکی از موثرترین روش های درمانی در اختلالات ریاضی است. چرا که کاردرمانگر با ارزیابی های دقیق و انجام تست های مختلف مهارت های پایه ای ریاضی و پیش نیاز های شناختی آن ،حافظه و توجه و مهارت های ادراکی بینایی را در کودک مورد سنجش قرار می دهد.همچنین از طریق ارتباط با مدرسه به بررسی مشکلات محیطی تاثیر گذار در عملکرد دانش آموز پرداخته و در نهایت با توجه به نتایج حاصل از ارزیابی اهداف درمانی را مشخص می کند.

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی