• 0933-1853918
  • 0263-2717337

آیا کاردرمانی در ام اس موثر است؟

ام اس چیست؟

ام اس یک بیماری مزمن و التهابی است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می کند.زنان معمولا بیشتر به این اختلال مبتلا می شوند.پیک سنی حدود 20 الی 40 سال تخمین خورده است.در این بیماری سلول های ایمنی بدن به غلاف میلین نورون ها حمله می کنند.غلاف میلین یک لایه محافظتی در اطراف نورون است که باعث افزایش سرعت انتقال پیام و بهبود عملکرد نورون می شود پس آسیب به آن آثار مخربی روی دستگاه عصبی می گذارد.برای تشخیص قطعی ام اس از MRI استفاده می شود.

شایع ترین علایم ام اس چیست؟

به طور کلی ام اس یک بیماری پیشرونده است و علایم به مرور زمان تغییر می کنند ولی به طور کلی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1)مشکلات بینایی

2)مشکلات حسی

3)اختلال در تعادل

4)ضعف عضلانی

5)عدم تحمل گرما

6)سفت شدن اندام (اسپاستیسیته)

7)احساس خستگی مفرط

 

انواع ام اس

تا کنون چند نوع از ام اس شناسایی شده است. تفاوت آن ها با هم در الگوهای دوره اوج و فروکشی است.اولین الگویی که بررسی می کنیم الگوی relapsing remitting است که شایع ترین نوع ام اس می باشد و 85 درصد از آمار را دربر می گیرد.در این الگو فرد دوره هایی را تجربه می کند که علایم تشدید می شود و بعد از آن وارد بهبودی و فروکشی نسبی علایم می شود.نمودار اوج و فروکشی این الگو را در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید.

دومین نوع ام اس secondary progressive نام دارد که می تواند سال ها بعد از شروع علایم اولیه ایجاد شود. در این نوع ابتدا دوره های اوج و بهبودی دیده می شود ولی از جایی به بعد علایم بدتر می شود و بهبودی دیده نمی شود.

سومین نوع آن primary progressive است که در 10-15 درصد از افراد دیده می شود.این نوع شدید ترین است به این علت که فرد از زمانی که مبتلا می شود ، علایم روز به روز بدتر می شوند و هیچ دوره فروکشی ای دیده نمی شود.

آیا ام اس درمان دارد؟

اینکه فرد چقدر بهبودی پیدا کند به عوامل مختلفی بستگی دارد

  • سن فرد
  • وضعیت سلامتی فرد قبل ابتلا
  • معمولا خانم ها روند بهبودی بهتری دارند
  • اگر علایم در سن کم شروع شوند بهتر از سن بالا است
  • اگر بیماری با علایم حسی شروع شود،امکان بهبودی سریع تر است
  • وجود آسیب های بینایی بهبودی را کند تر می کند

داروهایی که در ام اس تجویز می شوند شامل :COPAXONE،FINGOLIMOD،دی متیل فومیرات است.ام اس بهبود صددرصدی ندارد و باید با مصرف داروها و درمان های توانبخشی سعی شود که فرد را به زندگی برگرداند. کلینیک کاردرمانی طنین مفتخر است که تاکنون صدها بیمار ام اس را به زندگی عادی برگردانده است.

کاردرمانی چگونه انجام می شود؟

در ابتدا بیمار ارزیابی کلی می شود و اگر نیازمند به وسایل کمکی از قبیل عصا،ویلچر و یا بریس باشد، برای او تجویز می شود.در ارزیابی خواسته های بیمار شنیده می شود،با بیمار و خانواده مصاحبه می شود و مشکلات به طور دقیق بررسی می شود. نکته ای که حایز اهمیت است این است که همکاری خانواده در جلسات و روند درمان تاثیر بسیار زیادی در بهبودی دارد. بیمار ام اس ممکن است از مشکلات روحی مثل افسردگی و اضطراب رنج ببرد. حتما این موضوع در جلسات ارزیابی باید بررسی شود و در صورت نیاز به روانپزشک ارجاع داده شود.

پس از ارزیابی برنامه درمانی طراحی می شود.انجام تمرینات تعادلی،تقویتی،کنترل تون عضلانی،بالا بردن سطح انرژی بیمار و بهبود هماهنگی ها از اهداف کاردرمانی در ام اس است.به این نکته که بیمار ام اس نباید خسته و گرما زده شود ،حتما باید توجه کنیم.

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی