• 0933-1853918
  • 0263-2717337

ورود به مدرسه در کودکان فلج مغزی

مقدمه

همانطور که می دانیم اختلال فلج مغزی همه افراد را به یک شکل مشابه تحت تاثیر قرار نمی دهد از آنجا که میزان آسیب اولیه و ثانویه برای افراد مختلف متفاوت میباشد محدودیتهای عملکردی این اختلال برای ،افراد متفاوت خواهد بود. اختلال فلج مغزی از درجات خفیف تا درجات شدید دسته بندی می شود که هر کدام از افراد چالشهای مخصوص به خود را دارند بنابراین بهترین راه برای رفع موانع موجود برای حضور کودکان با اختلال فلج مغزی در مدرسه مشاوره با کاردرمان و در صورت نیاز (درمان میباشد. کاردرمان در مرحله اول با ارزیابی دقیق کودک و محیط اطراف وی درباره انتخاب نوع مدرسه کودک استثنایی یا عادی شما را راهنمایی خواهد کرد کاردرمان به دقت درباره محدودیتهای حرکتی درشت) و (ظریف) ، شناختی ارتباطی مهارتهای روزمره زندگی (ADL) و … و همچنین ویژگیهای رفتاری و … داده ها را جمع آوری می کند و سپس با مشورت با کودک و خانواده اش یک برنامه درمانی مناسب بر اساس اولویتها .میچیند این برنامه درمانی ممکن است بخشی از آن توسط کاردرمانگر و بخشی دیگر توسط خانواده با راهنمایی (درمانگر انجام شود؛ همچنین گاهی نیاز به تطابقات محیطی و فیزیکی نیز میباشد. اکثر خانوادهها تصور دارند که راه رفتن لزومه ورود به مدرسه میباشد؛ در حالی که اینچنین نیست فاکتورهای زیادی پیش نیاز ورود به مدرسه میباشد که وظیفه کاردرمانگر تسهیل سطح رشدی آنها میباشد از جمله این فاکتورها می توان به مورد زیر اشاره کرد 

مهارت های حرکتی

یکی از مسائل اصلی و مهم برای کودکان با اختلال فلج مغزی مهارتهای حرکتی میباشد که به دو دسته مهارتهای حرکتی درشت و ظریف تقسیم میشود تا سنین قبل از مدرسه اکثر والدین توجه بیشتری روی مهارتهای حرکتی درشت و راه رفتن نشان میدهد در صورتی که نیاز است توانبخشی اندام تحتانی همگام با اندام فوقانی مورد توجه قرار گیرد. برای کودکانی که در درجات خفیف تر از اختلال فلج مغزی قرار دارند کار درمانگر روی تعادل و مهارتهای حرکتی پیشرفته پریدن دویدن بالا و پایین رفتن از پله و … تمرکز میکنند برای کودکانی که در درجات شدید از اختلال فلج مغزی قرار دارند کاردرمانگر روی تطابق سازی محیط پیشنهاد وسایل کمکی منتاسب با کودک استفاده از راه حل های جایگزین پوزیشنینیگ در طول ساعات کلاسی جلوگیری از اسپاسم بیش از حد و ….. تمرکز میکند. برای مهارتهای حرکتی ظریف بیشتر گرفتن مداد در دست و نوشتن خوانا (حداقل) کپی اشکال ساده مد نظر میباشد. از دیگر مهارتهای ظریف میتوان به ورق زدن کتاب استفاده از ،قیچی باز بسته کردن زیپ جامدادی و کیف و…… اشاره کرد. برای مداخله از اصول توانبخشی استفاده میگردد و در کنار آن ممکن است از برخی وسایل تطابقی مانند مداد گیرها یا استفاده از مدادهای قطور تر استفاده گردد. همچنین باید به هماهنگی بین حرکات چشم و دست هماهنگی بین حرکات چشم و پا هماهنگی بین اندام های مختلف حرکات reciprocal غلبه طرفی و…. هم توجه داشت. البته تمام این موارد نیاز به ارزیابی دقیق و مشاوره با خانواده دارد. 

مهارت های شناختی

یکی از مولفههای اصلی برای تعیین نوع مدرسه کودک استثنایی یا عادی مهارتهای شناختی میباشد. مهارت های شناختی شامل حافظه توجه عملکرد اجرایی (Executive function برنامه ریزی حل مسئله و …. میباشد. یکی از وظایف کاردرمان کار بر روی این مولفه ها میباشد. ه گاهی کودک نقص جزیی در حافظه و یا توجه دارد که آن را به عنوان اختلالات ویژه یادگیری نام میبرند در این شرایط بهره هوشی کودک در طیف نرمال می باشد اما گاهی کودک بهره هوشی پایین تر از نرمال دارد و باز هم باید روی مهارت های شناختی کار شود تا راندمان کاری کودک بالاتر برود.

مهارتهای روزمره زندگی (ADL)

یکی از مهارتهای اصلی که کودکان با اختلال فلج مغزی باید آن را به دست بیاوردند استقلال در مهارتهای روزمره زندگی یا ADL میباشد در مدرسه کودک باید به صورت مستقل غذا و یا خوراکی خود را بخود آب بنوشد، به دستشویی رود دستهای خود را بشورد و برای رسیدن به این مهارتها کاردرمانگر کودک را به لحاظ شناختی و حرکتی ارزیابی میکند و برنامه ویژه متناسب با کودک اجرا میکند گاهی کاردرمانگر از برنامههای توانبخشی مانند کاهش تون عضلانی تقویت اندام مربوطه آموزش الگوی حرکتی حل مساله آپرکسیا و یا رویکردهایی مثل CO-OP استفاده میکند. گاهی نیز ممکن است از روشهای تطابقی برای حل مسائل مربوط به کودکان استفاده شود مثل استفاده از قاشق با بند حمایتی …… گاهی نیز شرایطی مهیا میشود که خانواده فردی را به عنوان همراه کودک به مدرسه بفرستند تا کارهای شخصی کودک را انجام دهد و در محدودیتهای حرکتی او را یاری دهد کاردرمانگر در این هنگام میتواند با کادر مدرسه صحبت کرده و مسائل کودک را تشریح کرده و کادر مدرسه را توجیه کند.

مهارت های رفتاری

 اختلالات رفتاری خودش را به شکل لجبازی ،اضطراب کمبود اعتماد به نفس و ….. نشان میدهد. در ابتدا لازم است کاردرمانگر مشاوره های لازم را پیش از ورود کودک به مدرسه به خانواده بدهد خانواده نیز آگاهی های لازم را در اختیار کودک بگذارد و کودک را آگاه به همه شرایط پیش رو بکند تا از اختلالات رفتاری جلوگیری شود. در صورت بروز اختلالات رفتاری باید با روش اصولی و علمی به درمان این اختلالات پرداخت در صورت باقی ماندن این اختلالات کودک به مرور طرد شده و احساس بی کفایتی میکند در صورت احساس بی کفایتی توسط کودک این احساس روی دیگر حیطههای عملکرد کودک نیز تاثیر گذاشته و او را به تدریج منزوی و بیزار از مدرسه میکند.

مهارت ارتباطی

یکی از پیش نیازهای مهارت ارتباطی گفتار میباشد. گفتار کودک برای ورود به مدرسه باید به حد قابل قبولی برسد (با) توجه به نوع مدرسه انتخابی) کودکان باید بتوانند با همکلاسیان خود و همچنین کادر مدرسه ارتباط برقرار کنند و نیاز های خود را اعلام نمایند البته) ارتباط فقط به معنای ایجاد گفتار نیست به غیر از اعلام درخواستها و نیازها کودکان باید با همسالان خود بتوانند ارتباط برقرار کنند و با آنها دوست شوند. همچنین کودک باید درک درستی از گفتار حالات چهره ایی و رفتارهای دیگران داشته باشد در این حیطه میتوان از کاردرمانگر و گفتار درمانگر کمک گرفت و اگر با هم یک تیم منسج را تشکیل دهند اثر دو چندان دارد. توجه به

 

بازی و تفریح کودک : یکی از مباحث مهمی که در بدو ورود به مدرسه برای کودک مبتلا به فلج مغزی باید توجه گردد؛ بازی و تفریح این کودکان است. تا قبل از ورود به مدرسه این کودکان زمان زیادی را مربوط به انجام تمرینات کاردرمانی مینمودند. پس از ورود به مدرسه علاوه بر تمرینات کاردرمانی زمان زیادی به حضور در مدارس و همچنین انجام تکالیف ،سپری میشود و بسیاری اوقات بازی و تفریح این کودکان فراموش میگردد این فراموشی به مرور تبعات خود را روی انگیزه مشارکت مباحث رفتاری کودک و…. میگذارد و موجب آسیب به روح و روان این کودکان میشود. پس لازم است ،والدین درمانگران و معلمان مدرسه با یکدیگر هماهنگ بوده و توجه ویژه ایی روی زمان استراحت بازی و اوقات فراغت کودک داشته باشند. پس به طور کلی دانش آموزان فلج مغزی اغلب به دلیل نقایص فیزیکی شناختی و اجتماعی به سختی قادر به انجام عملکردهای مورد انتظار مدرسه هستند.

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی