نگاهی به گیلن باره و درمان آن

گیلن باره چیست؟

گیلن باره یک اختلال نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب شما حمله می کند. ضعف و سوزن سوزن شدن دست ها و پاها معمولا اولین علائم هستند.

این احساسات می توانند به سرعت پخش شوند و در نهایت کل بدن شما را فلج کنند.اکثر افراد مبتلا به این عارضه باید برای درمان در بیمارستان بستری شوند.

علت دقیق سندرم گیلن باره ناشناخته است. اما دو سوم بیماران علائم عفونت را در شش هفته قبل گزارش می کنند. این عفونت ها شامل کووید-۱۹، عفونت تنفسی یا گوارشی یا ویروس زیکا است.

هیچ درمان شناخته شده ای برای سندرم گیلن باره وجود ندارد، اما چندین روش درمانی می تواند علائم را کاهش داده و طول مدت بیماری را کاهش دهد. اگرچه اکثر افراد به طور کامل از سندرم گیلن باره بهبود می یابند، برخی از موارد شدید می توانند کشنده باشند. در حالی که بهبودی ممکن است چندین سال طول بکشد، اکثر افراد می توانند شش ماه پس از شروع علائم دوباره راه بروند. برخی از افراد ممکن است اثرات ماندگاری از جمله ضعف، بی‌حسی یا خستگی داشته باشند

علایم بیماری

سندرم گیلن باره اغلب با گزگز و ضعف شروع می شود که از پاها و ساق پا شروع می شود و به قسمت بالایی بدن و بازوها گسترش می یابد. برخی از افراد متوجه اولین علائم در بازوها یا صورت می شوند. با پیشرفت سندرم گیلن باره، ضعف عضلانی می تواند به فلج تبدیل شود.

علائم و نشانه های سندرم گیلن باره ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1)احساس سوزن و سوزن در انگشتان دست، انگشتان پا، مچ پا یا مچ دست

2)ضعف در پاهای شما که به قسمت بالایی بدن سرایت می کند.

3)راه رفتن ناپایدار یا ناتوانی در راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها

4)مشکل در حرکات صورت، از جمله صحبت کردن، جویدن یا بلعیدن

5)دوبینی یا ناتوانی در حرکت چشم

6)درد شدیدی که ممکن است احساس درد یا گرفتگی داشته باشد و ممکن است در شب بدتر شود

7)مشکل در کنترل مثانه یا عملکرد روده

8)ضربان قلب سریع

9)فشار خون پایین یا بالا

10)دشواری در تنفس

افراد مبتلا به سندرم گیلن باره معمولاً در عرض دو هفته پس از شروع علائم، مهمترین ضعف خود را تجربه می کنند.

انواع گیلن باره

سندرم گیلن باره اشکال مختلفی دارد. انواع اصلی عبارتند از:

پلی رادیکولونوروپاتی دمیلینه کننده التهابی حاد (AIDP):شایع ترین شکل در آمریکای شمالی و اروپا. شایع ترین علامت AIDP ضعف عضلانی است که از قسمت پایین بدن شما شروع می شود و به سمت بالا گسترش می یابد.
سندرم میلر فیشر (MFS):که در آن فلج از چشم شروع می شود. MFS همچنین با راه رفتن ناپایدار همراه است. MFS در ایالات متحده کمتر رایج است اما در آسیا رایج تر است.
نوروپاتی آکسونی حرکتی حاد (AMAN) و نوروپاتی آکسونی حاد حسی حرکتی (AMSAN): در ایالات متحده کمتر شایع هستند، اما AMAN و AMSAN در چین، ژاپن و مکزیک شایع تر هستند.

علت ایجاد بیماری چیست؟

علت دقیق سندرم گیلن باره مشخص نیست. این اختلال معمولاً چند روز یا چند هفته پس از عفونت دستگاه تنفسی یا دستگاه گوارش ظاهر می شود. به ندرت، جراحی یا واکسیناسیون اخیر می تواند باعث ایجاد سندرم گیلن باره شود. مواردی در پی ابتلا به ویروس زیکا گزارش شده است. سندرم گیلن باره ممکن است پس از ابتلا به ویروس COVID-19 رخ دهد. همچنین در افرادی که واکسن جانسون و جانسون یا AstraZeneca COVID-19 را دریافت می‌کنند، واکنش نادری است.

در سندرم گیلن باره، سیستم ایمنی بدن شما – که معمولا فقط به ارگانیسم های مهاجم حمله می کند – شروع به حمله به اعصاب می کند. در این بیماری پوشش محافظ اعصاب (غلاف میلین) آسیب می بیند. این آسیب از انتقال سیگنال به مغز توسط اعصاب جلوگیری می کند و باعث  ایجاد ضعف، بی حسی یا فلج می شود.

هیچ درمانی برای سندرم گیلن باره وجود ندارد. اما دو نوع درمان می تواند بهبود را تسریع کرده و شدت بیماری را کاهش دهد:

تبادل پلاسما (پلاسمافرزیس):

قسمت مایع بخشی از خون شما (پلاسما) برداشته شده و از سلول های خونی شما جدا می شود. سپس سلول‌های خونی دوباره به بدن شما بازگردانده می‌شوند، که پلاسمای بیشتری تولید می‌کند تا آنچه که برداشته شده را جبران کند. پلاسمافرزیس ممکن است با خلاص شدن پلاسما از آنتی بادی های خاصی که در حمله سیستم ایمنی به اعصاب محیطی نقش دارند، کار کند.

ایمونوگلوبولین درمانی:

ایمونوگلوبولین حاوی آنتی بادی های سالم از اهداکنندگان خون از طریق ورید (داخل وریدی) داده می شود. دوزهای بالای ایمونوگلوبولین می تواند آنتی بادی های مخربی را که ممکن است در ایجاد سندرم گیلن باره نقش دارند، مسدود کند.

افراد مبتلا به سندرم گیلن باره قبل و در حین بهبودی نیاز به کمک و درمان توانبخشی دارند که شامل:

حرکت دادن بازوها و پاها برای کمک به انعطاف پذیری و قوی ماندن عضلات انجام می شود.

فیزیوتراپی و کاردرمانی در دوران ریکاوری به شما کمک می کند تا با خستگی کنار بیایید و قدرت و حرکت مناسب را به دست آورید

آموزش با وسایل تطبیقی، مانند ویلچر یا بریس، برای ایجاد تحرک و مهارت های خودمراقبتی

اگرچه برخی از افراد ممکن است ماه ها و حتی سال ها طول بکشد تا بهبود یابند، اکثر افراد مبتلا به سندرم گیلن باره این جدول زمانی کلی را تجربه می کنند:

پس از اولین علائم و نشانه ها، وضعیت به تدریج به مدت حدود دو هفته بدتر می شود

علائم در عرض چهار هفته به سطح بالایی می رسد

بهبودی معمولاً 6 تا 12 ماه طول می کشد، اگرچه برای برخی افراد ممکن است تا سه سال طول بکشد.

در میان بزرگسالان بهبود یافته از سندرم گیلن باره:

حدود 80٪ می توانند شش ماه پس از تشخیص به طور مستقل راه بروند

حدود 60 درصد یک سال پس از تشخیص، قدرت موتور را به طور کامل بازیابی می کنند

حدود 5 تا 10 درصد بهبودی بسیار با تاخیر و ناقص دارند

کودکانی که به ندرت به سندرم گیلن باره مبتلا می شوند، به طور کلی نسبت به بزرگسالان به طور کامل بهبود می یابند.

در کاردرمانی طنین با کادری مجرب در تلاشیم که بهترین مداخلات درمانی در جهت بهبود این بیماری اجرا کنیم.