• 0933-1853918
  • 0263-2717337

اهمیت خواب در کودکان فلج مغزی

مقدمه

خواب با کیفیت نقش مهمی را در سلامت و بهزیستی افراد دارد خواب یکی از occupationهای اصلی افراد می باشد. در کودکان خواب به رشد و تکامل آنها کمک کرده و در افزایش یادگیری تنظیم خلق و خو رفتار و بهبود حافظه نقش مهمی را ایفا میکند. آسیب رگهای خونی و سایر بافتهای بدن اغلب در هنگام خواب ترمیم می.شود علاوه بر این، هورمون هایی که در خواب عميق ترشح میشوند باعث رشد طبیعی و افزایش توده عضلانی می شوند. گزارش شده است که 23 درصد کودکان با اختلال فلج مغزی، خواب غیر طبیعی دارند و 44 درصد کودکان حداقل یک اختلال خواب بالینی را تجربه میکنند اختلال خواب در کودکان ،CP، علاوه بر تغییرات رفتاری و عصبی بهداشت روانی و انجام فعالیت های روزانه خانوادهها را نیز به مخاطره می اندازد همچنین علاوه بر اهمیت خواب با کیفیت مراقبتهای بهداشتی در طول خواب برای کودکان CP یکی از وظایف مهم خانواده ها می باشد ممکن است کودکان CP به دلیل وضعیت نادرست در حین خواب دچار اختلالات اسکلتی و عضلانی و یا تشدید آنها شوند. 

علل مشکلات خواب

علل مشکلات خواب مشکلات خواب در کودکان مبتلا به فلج مغزی یک اتفاق شایع است دلایل متعددی وجود دارد که میتواند آشکار شود ، و شناسایی علت زمینهای گامی مهم در توسعه برنامه درمانی برای بهبود کیفیت خواب تا حد ممکن است برخی از این عوامل را میتوان مواردی مانند تشنج، سفتی عضلانی ،درد مشکل تنفس یا ناراحتی گوارشی نام برد. البته از عادات خواب نباید غافل گردید که خود یک عامل تاثیر گذار بر کیفیت خواب میباشد عوامل متعددی در عادات خواب نقش دارند، از جمله دلایل زیست شناسی ، محیط و رفتار (ترتیب) خواب، شیوه های فرزندپروری، چرخه خواب و بیداری ریتم شبانه روزی و رشد مغز در اینجا برخی علل اختلالات خواب در کودکان فلج مغزی را بررسی می کنیم.

سفتی عضلانی :سفتی عضلانی که میتواند باعث ایجاد درد شود همچنین این خود عاملی برای ایجاد و یا تشدید بدفرمی های اسکلتی و عضلانی می باشد. .

مشکل تنفس: آبریزش بینی یک مشکل رایج برای کودکان مبتلا به فلج مغزی است و متاسفانه این یک بیماری مرتبط است که میتواند خواب را نیز مختل کند آبریزش زیاد میتواند منجر به مشکلاتی در تنفس کودکان در هنگام تلاش برای خوابیدن و خفگی بیش از حد بزاق شود به عنوان مثال، آپنه خواب شرایطی است که با توقف و شروع تنفس در طول شب هنگام خواب مشخص می شود. این میتواند یک وضعیت خطرناک باشد و اغلب با خروپف همراه است.

درد :درد میتواند مانع استراحت هر فردی شود اما بیشتر برای افراد مبتلا به فلج مغزی، که ممکن است نتوانند خود را به درستی برای کاهش درد عضلات و بدن حرکت دهد درد بدن یکی از شایع ترین عوارض جانبی فلج مغزی است.

اسپاسم عضلانی ، حرکت غیر ارادی ماهیچهها، وضعیت غیر طبیعی و اسپاستیسیتی از جمله دلایلی است که درد بسیار شایع است. یکی دیگر از عوامل درد استفاده از ارتزها و اسپلینتهای شبانه .میباشد. استفاده از اسپیلنتهای شبانه بسیار لازم و مفید میباشد اما به این شرط که خواب کودک را تحت تاثیر قرار ندهد. ناراحتی گوارشی یبوست) 

مشکلات روده، به ویژه یبوست، اغلب در افراد مبتلا به فلج مغزی رخ میدهد تعدادی از عوامل می توانند باعث يبوست شوند، از جمله کاهش تحرک، عدم مصرف مایعات کافی ، ضعف ماهیچه های معده و برخی داروها ناراحتی و نفخ شکم میتواند خواب با کیفیت را مختل کند.

 تشنج اغلب هنگام خواب و بیدار شدن کودکان رخ میدهد یا ممکن است کودک را از خواب بیدار کند. علاوه بر این، داروهای ضد تشنج عوارض جانبی دارند که ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد و باعث خواب آلودگی بیش از حد در طول روز شود. اختلال رفلکس معده : طبق تحقیقی که توسط دانشکده توانبخشی دانشگاه آلبرتا انجام شده است، تعداد زیادی از کودکان مبتلا به فلج مغزی مبتلا به GERD هستند. این یک اختلال گوارشی که قسمت تحتانی مری را تحت تاثیر قرار میدهد علائم آن مشکل در بلع احساس سوزش در ناحیه قفسه سینه گلو ،درد صدای خشن رفلاکس و … است. . حساسایتهای حسی عوامل محیطی حساسیت های حسی به لمس صدا و یا نور میتواند موجب اختلال در چرخه خواب گردد این عوامل برای هر کودک با کودک دیگر متفاوت میباشد و باید به صورت دقیق ارزیابی گردد.

اختلال در ترشح ملاتونین افراد مبتلا به اختلالات بینایی که به طور شایع در کودکان مبتلا به فلج مغزی دیده میشد ممکن است ترشح ملاتونین شبانه را به تاخیر بیندازد این هورمون طبیعی نقش مهمی در شروع و حفظ خواب دارد

مداخلات:

مشکلات خواب اولین و مهمترین کاری که والدین میتوانند برای کمک به خواب بهتر کودک انجام دهند، درمان و مدیریت علائم فلج مغزی است. کودکی که تحت درمان مناسب قرار نمیگیرد به احتمال زیاد ناراحت کننده است و کمتر میتواند بخوابد. پس از آن بهتر است کودک توسط کار درمانگر ارزیابی گردد و همچنین خانواده به طور دقیق رفتارها و عادات خوابی کودک را توصیف کنند. پس از مشخص شدن نسبی علل اختلال خواب مداخلات لازم انجام میگیرد دارو درمانی میتوان به تشخیص پزشک در صورت نیاز داروهایی به جهت خواب بهتر و یا کاهش اپاستی سیتی برای کودک استفاده نمود. . جراحی برداشتن لوزهها جراحی میتواند منجر به بهبود اختلالات خواب و علائم تنفسی برای آینه گردد. . محدود کردن استفاده از گوشی موبایل تبلت و تلویزیون قبل از خواب رعایت بهداشت خواب تصور میشود که بهداشت خوب خواب با آموزش چرخه های خواب بیداری بدن ریتم شبانه روزی با رفتارها و فعالیتهای خاص عمل میکند.

 از انجام کارهای معمول که فقط به مراقب بستگی دارد به عنوان مثال، تکان دادن کودک برای خوابیدن هر شب اجتناب کنید زیرا اگر کودک در طول شب بیدار شود به عنوان مثال برای آرام کردن خود کودک را از یادگیری تنها خوابیدن منصرف می کند

پیام بگذارید

×

Powered by WhatsApp Chat

× پشتیبانی